Agentura BOVA: Semináře, školení, kurzy - daně, právo, účetnictví
Agentura Bova - Nakladatelství POLYGON: Odborné publikace
Agentura Bova - Nakladatelství POLYGON: Kontakty
Agentura BOVA: Semináře, školení, kurzy - daně, právo, účetnictví
Agentura Bova - Nakladatelství POLYGON: Odborné publikace
Agentura Bova - Nakladatelství POLYGON: Kontakty

Vybrané otázky pracovního práva - praktický průvodce
(mateřská a rodičovská dovolená a návraty z nich, odměňování zaměstnanců, homeoffice a další flexibilní úvazky)

Pracovní právo (seminář)

Lektor/lektoři

JUDr. Jaroslav Škubal

advokát České advokátní komory, spolupracuje s advokátní kanceláří PRK Partners, kde v současné době vede pracovněprávní oddělení. V rámci advokátní praxe se věnuje mimo jiné přípravě smluvní dokumentace pro zaměstnance včetně top manažerů, řešení postupu při propouštění zaměstnanců a restrukturalizacích, nakládání s osobními údaji zaměstnanců nebo vysílání zaměstnanců.

Odborný program

Seminář se zaměří na aktuální problémy české právní úpravy tří pracovněprávních okruhů, a to úpravu 1. mateřské/rodičovské dovolené a návratů z nich, 2. odměňování zaměstnanců a 3. Homeoffice a dalších flexibilních úvazků, zejména s ohledem na časté chyby zaměstnavatelů a jejich možné negativní důsledky, ať již ze strany samotných zaměstnanců nebo kontrolních orgánů. Účastníci semináře získají přehled, jak mají postupovat v typických situacích, ke kterým v rámci výše uvedených okruhů v praxi dochází, aby byla eliminována možná rizika. Při výkladu bude zohledněna i připravovaná novela zákoníku práce, která se dotkne zejména návratů z mateřské/rodičovské a homeoffice.

Seminář se zaměří zejména na následující okruhy:

1. Mateřská a rodičovská dovolená

  • Povinnosti zaměstnavatelů vůči těhotným zaměstnankyním (BOZP);
  • právní úprava mateřské a rodičovské dovolené v zákoníku práce;
  • zástupy za zaměstnankyně na mateřské a rodičovské dovolené (doba určitá);
  • návraty z mateřské a rodičovské dovolené, zejména pokud jde o povinnost “držet místo“ a možné propouštění z organizačních důvodů;
  • zvýšená ochrana zaměstnankyň na mateřské a rodičovské dovolené, pokud jde o propouštění, vysílání na pracovní cesty, úpravu pracovní doby, práci přesčas apod.;
  • možnost přivýdělků během mateřské a rodičovské dovolené, nárok na poskytování benefitů v jejich průběhu;
  • povinnosti vůči státním institucím v souvislosti s mateřskou a rodičovskou dovolenou (zejm. v oblasti poskytování dávek).

2. Odměňování zaměstnanců

  • Seznámení s principy právní úpravy, zejména princip stejné odměny za stejnou práci a jeho dopady na praxi a otázky minimální a zaručené mzdy;
  • způsoby a možnosti sjednání či určení mzdy (smluvní ujednání ca. mzdový výměr);
  • povinnosti při poskytování mzdy (způsoby jejího vyplácení, definování měny, ve které se mzda poskytuje, výplatní termín ca. splatnost mzdy, poskytování (elektronické) výplatní pásky);
  • poskytování variabilních složek mzdy – nárokové ca. nenárokové bonusy, možnost odebrání/nepřiznání bonusů, například při skončení pracovního poměru nebo při porušení pracovní kázně;
  • odměňování práce přesčas; další povinné příplatky dle zákoníku práce;
  • má zaměstnanec povinnost mlčenlivosti ohledně výše mzdy?;
  • možnosti započtení na mzdu či provedení srážek ze mzdy;
  • praktické aspekty průměrného výdělku;
  • další plnění poskytovaná v souvislosti s pracovním poměrem, například odstupné, odchodné, věrnostní plnění.

3. Homeoffice, ostatní flexibilní úvazky

  • Právní úprava homeoffice – možnosti sjednání, limity práce z domova nebo jiného místa odlišného od pracoviště zaměstnavatele; povinnost zaměstnavatele hradit náklady vzniklé zaměstnancům při takovém způsobu práce (zodpovězení otázek, zda se lze náhrady takových nákladů vzdát apod.); praktická doporučení k organizaci homeoffice, zejména pokud jde o možnost zrušení homeoffice, dostupnosti zaměstnance nebo možnost odvolat zaměstnance na pracoviště;
  • výhody a úskalí pružné pracovní doby, která je nyní vnímána především jako benefit pro zaměstnance, pozornost bude ale věnována i dalším otázkám, například zda může vedoucí požadovat od zaměstnanců sdělení, jak plánují svou docházku v rámci pružného“ pracovního týdne nebo zda se jedná o práci přesčas, když vedoucí trvá na setrvání na pracovišti během volitelného úseku pracovní doby;
  • u sdílených (částečných) úvazků budou nastíněny možnosti zaměstnavatelů, pokud jde třeba o nařizování práce navíc (práce přesčas) nebo zda lze zohlednit kratší úvazek při poskytování benefitů nebo nastavení mzdových nároků;
  • představení změn, které dopadnou na dohody o provedení práce a pracovní činnosti v roce 2017, zejména v oblasti vztažení právní úpravy pracovní doby (limity délky směn a poskytnutí povinných odpočinků) a povinné evidence odpracované doby (která nyní dopadá jen na zaměstnance pracující na základě pracovní smlouvy).

4. Závěr a diskuse

Informace pro účastníky seminářů

nahoru

Nákupní košík

Nákupní košík je prázdný.

Přihlášení

Odběr novinek

Odhlásit