Agentura BOVA: Semináře, školení, kurzy - daně, právo, účetnictví
Agentura Bova - Nakladatelství POLYGON: Odborné publikace
Agentura Bova - Nakladatelství POLYGON: Kontakty
Agentura BOVA: Semináře, školení, kurzy - daně, právo, účetnictví
Agentura Bova - Nakladatelství POLYGON: Odborné publikace
Agentura Bova - Nakladatelství POLYGON: Kontakty

Služební vozidla a home office v praxi - ON-LINE

Pracovní právo (seminář)

Termín

Den/dny konání
Č. termínu
MístoObjednávky
25.03.2021
9.00 - cca 14.00
    —
207234

on-line

Detaily/doprava
Seminář bude probíhat po internetu (on-line). Přístupové údaje obdrží každý posluchač před zahájením semináře na svou e-mailovou adresu. Po technické stránce není vyžadováno žádné zvláštní vybavení, stačí běžný počítač s prohlížečem a zvukovým výstupem (reproduktory nebo sluchátka), případně mikrofonem.

Termín není aktuální

Jak se připojíte k on-line semináři (podrobný návod, PDF)

Lektor/lektoři

JUDr. Jaroslav Škubal

advokát České advokátní komory, spolupracuje s advokátní kanceláří PRK Partners, kde v současné době vede pracovněprávní oddělení. V rámci advokátní praxe se věnuje mimo jiné přípravě smluvní dokumentace pro zaměstnance včetně top manažerů, řešení postupu při propouštění zaměstnanců a restrukturalizacích, nakládání s osobními údaji zaměstnanců nebo vysílání zaměstnanců.

Odborný program

Cílem semináře je provést účastníky semináře právní úpravou a praktickými úskalími používání služebních vozidel v praxi a při realizaci home office.

Pokud jde o služební vozidla, bude seminář zaměřen především na používání vozidel ze strany tzv. řidičů – referentů, tedy zaměstnanců, jejichž náplní práce jsou jiné činnosti než řízení (např. manažeři, THP pracovníci, obchodní zástupci apod.). Seminář se bude věnovat především používání vozidel poskytnutých zaměstnavatelem (včetně aut provozovaných na leasing), a to jak pro pracovní, tak i soukromé účely. Zmíněny budou i hlavní aspekty používání soukromých vozidel zaměstnanců (vlastněných zaměstnancem či jiným subjektem než zaměstnavatelem). Seminář naopak není zaměřen na řidiče z povolání, tedy především zaměstnance, kteří mají jako druh práce sjednáno (také) řízení (řidič).

Druhá část semináře bude zaměřena na možnosti, které dává zákoník práce zaměstnavatelům při realizaci homeoffice. Primárně bude výklad zaměřen na tento způsob práce coby benefit, tedy kdy se jedná o umožnění výkonu práce z domova nebo jiného místa odlišného od pracoviště zaměstnavatele iniciované zaměstnancem. Budou ale zmíněny i specifické aspekty současné pandemické situace, kdy je práce z domova rovněž nařízena mimořádným vládním opatřením. Hlavním problémem přitom je, že zákoník práce žádnou specifickou právní úpravu homeoffice neobsahuje (nepřinesla ji ani poslední velká novela zákoníku práce v roce 2020), a proto v této oblasti panuje řada nejasností, ať již jde o otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci nebo proplácení a paušalizaci nákladů zaměstnanců.

Účastníci by měli být seznámeni s nejčastějšími chybami, kterých by se měli vyvarovat při své personální praxi a tím zabránit možným rizikům a sankcím ať již ze strany zaměstnanců, tak i kontrolních orgánů.

Seminář se zaměří zejména na následující okruhy:

  • 1. Služební vozidla
    • Vysvětlení povahy řízení z právního pohledu (lze řidiči-referentovi nařídit řízení vozidla?) a nároky zaměstnanců s ním spojené – právo na mzdu, náhradu mzdy a cestovní náhrady.
    • Bude diskutována i možnost propuštění zaměstnance pro ztrátu řidičského oprávnění nebo třeba porušení dopravních předpisů (včetně zneužití alkoholu).
    • Seznámení s právní úpravou a soudními rozhodnutími, pokud jde o školení ohledně dopravních předpisů a případně technických předpisů vozidla. Jsou tato školení povinná (v rámci BOZP) a dopadají i na výjimečné použití soukromého vozidla? Lze za nerealizování školení uložit ze strany inspektorátu práce pokutu?
    • Vysvětleny budou rovněž aspekty ohledně zdravotních prohlídek řidičů-referentů, pokud jde o jejich obsah a četnost. Bude tak řešena například otázka, zda řidiči-referenti musejí absolvovat prohlídky jen u smluvního poskytovatele pracovnělékařských služeb (závodního lékaře), nebo je možné je posílat k jejich registrujícímu poskytovateli (obvodnímu lékaři). Tato oblast byla dotčena i velkou novelou předpisů upravujících pracovnělékařské služby, která nabyla účinnosti 1. 11. 2017. Zmíněny budou i zvláštní prohlídky řidičů z povolání a jejich povinná úhrada zaměstnavatelem.
    • Seznámení s povinnými přestávkami a jejich evidencí podle nařízení vlády č. 168/2002 Sb. a protichůdnými názory na aplikaci tohoto nařízení na řidiče-referenty. Budou zmíněny i povinné přestávky dle dopravních předpisů s tím, že za jejich dodržování má odpovědnost samotný řidič (nikoliv zaměstnavatel).
    • Pozornost bude věnována i možnosti monitorování pohybu vozidla pomocí GPS či kamery, a to jak z pohledu ochrany osobních údajů, narušování soukromí zaměstnanců na pracovišti tak i možného propuštění zaměstnance při zjištění nedostatků (“černé“ jízdy nebo naopak nerealizování deklarovaných cest, nevhodném stylu jízdy apod.).
    • Účastníkům bude dáno doporučení na formu a obsah interních dokumentů upravujících používání vozidel (pracovní smlouva, jiná dohoda, vnitřní předpisy).
    • Stručně bude zmíněna i problematika náhrady škody, ať již jde o věcnou škodu na vozidle (firemním i soukromém) nebo škodu na zdraví (vymezení, kdy jde o pracovní úraz).
    • Diskuse s účastníky na probraná témata. Tento bod nicméně bude záviset na zájmu účastníků s tím, že lektor zodpoví otázky již v průběhu semináře.
  • 2. Home office
    • Vysvětlení stávající právní úpravy home office, která je nicméně jen minimalistická, respektive zákoník práce obsahuje obecné principy, které dopadají i na práci z domácího pracoviště. Výklad bude zaměřen na možnosti sjednání home office (např. do jaké míry je možné pravidla home office zakotvit v interních směrnicích zaměstnavatelů), limity takové práce, povinnost zaměstnavatele hradit náklady vzniklé zaměstnancům při takovém způsobu práce (zodpovězení otázek, zda se lze náhrady takových nákladů vzdát či zda náleží zaměstnanci cestovní náhrady, pokud má pracovat z domova mimo sjednané místo výkonu práce apod.) a praktická doporučení k organizaci home office, zejména pokud jde o možnost zrušení home office, dostupnosti zaměstnance nebo možnost odvolat zaměstnance na pracoviště. Krátce bude diskutovaná i problematika bezpečnosti a ochrany zdraví, u které není jasné, jaké povinnosti se mají týkat domácího pracoviště.

Informace pro účastníky seminářů

nahoru

Nákupní košík

Nákupní košík je prázdný.

Přihlášení

Odběr novinek

Odhlásit